انتخابات الثورة

انا مش دارس سياسة ولا بعتبر نفسي بفهم فيها و كل اللي هاقوله هنا هو نتاج تفكير و (فذلكة) خاصة بيا.
اولا عدي اكتر من سنة و الدستور مااتكتبش و لا اتعدل بعد الاستفتاء اياه و بالتالي اختيار الرئيس من غير دستور يعني اي كلام في اي كلام خصوصا انه جي بشرعية و بالانتخاب مش رئيس و لا مجلس رئاسة مؤقت و طبعا في مليون خطر و غلط في كدة و مش هاتكلم فيهم.
نيجي بقي للانتخابات ذات نفسها. انا هاكتب كذا نقطة تحت يمكن يبقوا فيهم ديكتاتورية و ممكن يزعلوا ناس كتير و ممكن يكون صعب يتعملوا لكن هي مجرد افكار.
– قصر التصويت علي حملة الشهادات و المؤهلات العليا فقط و طلبة الجامعة.
     الاميين و اللي ماتعلموش و اللي بيخروجوا من المدارس علشان يوفروا لقمة العيش مالهمش ذنب في كدة بل دي مشكلة المجتمع ككل.. لكن ماينفعش نخلي واحد مابيعرفش يقرأ و يمكن ماتعلمش كويس يبقي متحكم في صوته الانتخابي اللي ممكن و اسهل التأثير عليه سواء بالماديات او الكلام من غير ما هو يفهم و لا يعرف ايه الصح ولا الغلط. (اذا كان المتعلمين بيقعوا في الاخطاء دي ما بالك بقي)
– التصويت من 18 لـ 40 سنة فقط و تزداد تدريجيا مع كل انتخابات رئاسة بمعدل 5 سنين.
     يعني في اول انتخابات اللي احنا كنا فيها دي يبقي العمر للمنتخب من 18 لـ 40 سنة و الانتخابات اللي بعدها تبقي من 18 لـ45 و هكذا لان اللي اكبر من 40 دلوقتي عاشوا حياتهم موافقين علي النظام (مش كلهم طبعا و باختلاف الطباقات) و صعب انك تغير تفكير واحد كبير كدة و تفرمتله دماغه بنظام جديد و ايه الصح و ايه الغلط. ده اكتر من كدة ان في وقتنا الحاضر اللي اكبر من 40 او مش من الشباب يعني حتي و لو كان بيحب البلد و عايز الخير ليها بيدور علي الاستقرار و الهدوء علشان ولاده و علشان البيت اللي هو فاتحه و علشان شغله اللي هو فيه و خايف يضيع منه الخ.. الخ.. بالاضافة ان الشباب هايبقوا اصعب في انهم يضحك عليهم بشوية كلام ولا بالتموين.
– استخدام التكنولوجيا في التصويت
     انتم متخيلين احنا بنعمل ايه؟ احنا شغالين ورقة و قلم و عد و ناس كتير و النتيجة تتأخر و غيره و غيره… باستخدام و التفكير في حاجات كتير اوي ممكن تخلينا نعمل الحاجات دي بشكل اسرع و احسن و اوفر سواء باستخدام الداتا بيز في انك تعرف مين اللي انتخب و مين اللي لسة (بدل حبر اللي بنستورده من برة و مابيشتغلش اصلا) و مين اللي اصلا مالوش حق انه ينتخب و في ساعتها نقدر نعرف نسبة المشاركين في الانتخابات لحظة بلحظة… يمكن النقطة دي محتاجة شوية وقت و صعب تنفيذها علي نظاق واسع و في مصر دلوقتي بس عدم التفكير فيها و استخدام ابسط الامكانيات فيها من دلوقتي يبقي عمرنا ما هانوصلها قدام.
– حظر ترشيح كل من كان علي علاقة بالنظام السابق بشكل رسمي لمدة 8 سنين او فترتين رئاسيتين.
     قالك قانون العزل و شفيق و موسي نازلين و بيعايروا بعض كمان بانهم فلول.. و ناس بتقولك اصل مش كل واحد كان مع النظام القديم يبقي فلول.. خلاص احنا مش هانمنعه خالص لكن هانمنعه لفترتين علشان علي الاقل يبقي اتعود علي التغيير و يعرف يشتغل كويس لانه اكيد مش هايعرف يشتغل في النظام الجديد.
في كلام كتير ممكن يتقال في الموضوع ده و فيه ناس بتفكر في حاجات اكتر من كدة… بس للاسف اللي مسئول عن الانتخابات مايعرفش اصلا يعني ايه انتخابات او ديموقراطية او احترام الرأي.