يمكن اكثر كلامي او تفكيري بيبقي علي التعليم علشان هو شئ مهم من وجهة نظري. او يمكن علشان في  رحلة سفري الوحيدة برة مصر كنت رايح اتعلم. او يمكن علشان من ساعة من اتولدت لحد دلوقتي هو ده الحاجة الوحيدة الاساسية في حياتي و محور لكل حاجة من المقياس النجاح لحد اجعص المشكلات.
في سفري, درست سنة في مدرسة ثانوية امريكية (متدرب برة ايوة و بتمول كمان و معايا اجندات كتير اوي) المهم, كانت كل حاجة جديدة عليا في المدرسة من نظام التعليم, المواد, الخ..  و طبعا في كلام كتير ممكن يتقال عن كل حاجة فيه بس تفكيري منحصر في حاجة واحدة بقالي فترة و لازم اخرجها و بعدين افكر في اللي بعدوا.
الكتب المدرسية و الجامعية كمان. كل سنة بندفع فلوس سواء في مدارسكليات خاصة او حكومية علشان الكتب. علشان يتطبع كتب كل سنة بكميات رهيبة و تأثر علي البيئة لان اعتقد ان الورق مابيبقاش معاد التصنيع و في النهاية في كتير مننا مابيستخدمش الكتب اصلا و بتترمي. في طلبة خاصة في المدارس الحكومية مابيبقاش معاها حتي مصاريف الكتب و بيبقي تعسف بالنسبة لهم و محدش بيساعدهم.
في مدرسة الفرنجة, مكنش في الكلام ده. انت بتاخد كتاب من مدرس المادة اللي بتدرسها و تحافظ عليه و ترجعه في اخر السنة او الترم. لو الكتاب حصله حاجة يبقي بتدفع تمنه. محصلوش حاجة يبقي هايرجع سليم و يروح لغيرك تاني و هكذا.
الموضوع ده مش بس بيوفر فلوس, مش بس بيحافظ علي البيئة, لكن الاكتر من ده انه بيحسسك انك بتشارك في حاجة. الكتاب اللي معاك من قبلك كان مع غيرك بيذاكر فيه و يمكن تلاقي تحديدات في الكتاب علي حاجات مهمة كان بيذاكرها.. و انت بتذاكر بتلاقي حاجات تانية مهمة بالنسبة لك تحددها و بعدين الكتاب هايوصل لغيرك و غيره و غيره..
الكلام ده لو فكرت فيه لمدة دقيقتين هاتفهم هو اد ايه مهم و اد ايه سهل و اد ايه يوفر كتير و كتير و مع التوفير ده ممكن نصرف اكتر علي حاجات اهم.. الكتاب يبقي احسن و انضف و غلافه يبقي حاجة محترمة يتحافظ عليها و المواد اللي جواه تبقي متطورة اكتر و اكثر علما و تفصيلا.
علشان اتكلم عملي شوية فانا هادي مثال علي الكلية اللي انا فيها.. انا في كلية تجارة قسم الشعبة الانجليزية بجامعة القاهرة (تجارة انجلش يا مي) و جزء من المصاريف بيبقي حوالي 1500 علشان الكتب و الكتب بتبقي طبعا من خارج مصر و كتب مهمة و انا شخصيا احبها تبقي عندي للمستقبل.. بس مش كلها.
لو اتطبق اللي احنا بنتكلم عليه فوق ده يبقي في المتوسط لو حسبنا عدد الدفعة و الكلام هايبقي علي دفعتي لانها تعتبر اصغر دفعة و في اكتر منها فهانقول تقريبيا 100 طالب يبقي 1500 مضروبا في 100 واحد يدينا 150000 جنيه مصري. الفلوس دي مش بقول تتخصم من المصاريف بل بالعكس هاتفضل بس نوجهها لحاجات احسن و افضل. ممكن نعمل بيهم منح للمتوفقين.. نعمل بيهم تدريبات عملية او كورسات. ممكن يتعمل فيها اكتر من حاجة و تفضل عندنا الكتب موجودة متحافظ عليها و اللي عايز يشتري الكتاب للمستقبل يبقي يشتريه.. لكن مايبقاش شرط اساسي و مايبقاش بشتري و خلاص و انا ممكن ما ابقاش عايز او هاستفيد من الكتاب ده غير ان الكتب لو اتحطت في مكتبة الكلية يبقي حتي مش مهم اني اشتريها مانا وقت ما هاعوزها هلاقيها سواء و انا بدرس او بعد ما ادرس.
الكلام ده كله تفكير مع نفسي كدة ممكن يبقي صح و ممكن يبقي ماينفعش و ممكن يتعمل بطريقة احسن و احسن من كدة. المهم ان الموضوع يبقي دماغنا, نفكر فيه. نطور نفسنا و يبقي الفكر موجود و نحاول علي قد ما نقدر نطبقه. و مفيش اهم من ان الفكرة حد يأمن بيها و يصدقها.