بدايتي مع ثقافة الـOpen Source

بما اني بكتب كل حاجة بفكر فيها و كل حاجة انا شايفها بطريقتي يبقي لازم اتكلم عن الموضوع ده لانه جزء مهم جدا مني.

البرامج مفتوحة المصدر او الـOpen Source هي المفروض برامج لكن انا هاسميها ثقافة. ببساطة لانها فعلا ثقافة. فالبرامج مفتوحة المصدر ثقافة قائمة علي ان العلم و المعلومات ملك لكل البشر. برنامج "مجاني" بكل ما في الكلمة من معني. عايز تحطه علي اسطوانات و توزعه؟ وزعه. بتعرف تبرمج و عايز تغير حاجة فيه؟ غير. لاقيت مشكلة فيه و حلتها؟ انشرها للكل.
و اقتبس الجزء التالي من ويكيبديا.. الموسوعة الحرة:
المصدر المفتوح هو مصطلح يعبر عن مجموع من المبادئ التي تكفل الوصول إلى تصميم وإنتاج البضائع والمعرفة. يستخدم المصطلح عادة ليشير إلى شيفرات البرامج المتاحة بدون قيود الملكية الفكرية. وهذا يتيح لمستخدميالبرمجيات الحرية الكاملة في الإطلاع على الشيفرة البرمجية للبرامج، وتعديلها أو إضافة مزايا جديدة لها.
ظهر مصطلح (Open Source) الذي يتم ترجمته للمصدر المفتوح، في نهاية التسعينات من قبل إريك ريموند (Eric Steven Raymond) في محاوله منه لإيجاد مصطلح بديل عن مصطلح برمجيات حرة (free software) الذي كان يفهم خطأ على أنه برمجيات مجانية بسبب اللبس الحاصل في معاني كلمة Free في اللغة الإنجليزية، كما في لغات أخرى كثيرة توجد كلمتان منفصلتان للتعبير عن ما هو مجاني (gratis) ما هو حر (libre). إذ كان قطاع الأعمال يتخوف من العمل في لينكس والبرمجيات الحرة، لأن كلمة (Free) كانت تعني لهم المجانية، وبالتالي عدم وجود أرباح، ولكن مع المصطلح الجديد قل هذا اللبس.
حاليا، يتم استعمال مصطلح البرمجيات المفتوحة المصدر في الإعلام بشكل أساسي، للدلالة على البرمجيات الحرة. لكن خلال تطور مفهوم المصدر المفتوح، قام بروس بيرنس بتطوير تعريف للبرمجيات المفتوحة المصدر
من الممكن اختصار تعريف البرمجيات المفتوحة المصدر، بأنها البرمجيات التي تحقق الشروط التالية:
حرية إعادة توزيع البرنامج.
توفر النص المصدري للبرنامج، وحرية توزيع النص المصدري.
حرية إنتاج برمجيات مشتقة أو معدلة من البرنامج الأصلي، وحرية توزيعها تحت نفس الترخيص للبرمجيات الأصلي.
من الممكن أن يمنع الترخيص توزيع النص المصدري للنسخ المعدلة على شرط السماح بتوزيع ملفات التي تحتوي على التعديلات بجانب النص الأصلي.
عدم وجود أي تمييز في الترخيص لأي مجموعة أو أشخاص.
عدم وجود أي تحديد لمجالات استخدام البرنامج.
الحقوق الموجودة في الترخيص يجب أن تعطى لكل من يتم توزيع البرنامج إليه.
وهذه الميزات الأساسية لأي ترخيص من الممكن أن يطلق عليه ترخيص مفتوح المصدر.

و بكدة يبقي المعني الاساسي وصل لكن فعلا الثقافة كبيرة و لازم تدور علشان تعرف عنها كل حاجة. انا هاتكلم بس علي البداية معايا و ازاي وصلت و اهتميت بالموضوع.

 الموضوع ابتدي في وقت ما خلال 2004 و 2006 و مقدرش اقول بالضبط امتي لاني مش فاكر بس ساعتها مكنتش اعرف اي حاجة عن الموضوع غير اني كنت بقرأ عن "لينكس" و كل اللي اعرفه  انه نظام تشغيل يعني حاجة كدة عاملة زي الوندوز و كان في اشاعات ساعتها ان في مشكلة كانت حصلت في شركة مايكروسوفت فبقت الشركة كلها بتشتغل بلينكس لحد ما تحل المشكلة.

لاقيت في سكتي حاجة اسمها نوبيكس Knoppix و كان الاصدار 3.8 غالبا و كانت مساحته صغيرة جدا (تقريبا 200 ميجا او اقل) و كانت لايف سي دي يعني تشتغل عليها من غير ما تنزلها علي الهارد.. مفيش اسهل من كدة. و بما ان مساحتها صغير فنزلتها علي ميني سي دي كان عندي و لسة عندي لحد دلوقتي.

طبعا معرفتش اشتغل عليها ولا كنت قادر ابعد عن نظام الوندوز و طريقة تفكيره لاني كنت بستخدمه من ايام وندوز 95 فدماغي اتبرمجت علي كدة و كمان كنت ساعتها بدخل من علي النت باستخدام موديم سبيد تاتش 330 و كان لازمله برنامج و مكنتش عارف ولا قادر ادخل علي النت منها فاترمت في الدرج و الموضوع عدي و اتنتسي.

و بعد عدة سنوات...

في 2008 سافرت علي منحة لامريكا.. و من غير كلام عن الموضوع ده نفسه لانه هايسينا اصلا كنا بنتكلم في ايه :) لاقيت اني كل البرامج اللي كنت بستخدمها في مصر بتبقي برامج لازم الواحد يشتريها و طبعا كلنا في مصر بنستخدمها كدة سواء باستخدام سريلات مش بتاعتنا او باتشات او كراكات و كان من الطبيعي ان اخاف اعمل حاجة زي دي هناك و ساعتها لاقيت انها مشكلة فعلا.

الحل اني كنت ادور علي البرامج المجانية و فعلا دورت و لاقيت مواضيع كتير عن البرامج مفتوحة المصدر و اد ايه هم بيحاولوا يحاربوا ثقافة البرامج المقفولة دي اللي بيتحكموا فينا بيها و في وسط المواضيع لاقيت كلام تاني عن لينكس و عن اد ايه هي اتطورت جامد في الفترة الاخيرة و ظهرت توزيعات ليها كان اشهرها بالنسبة لسهولة الاستخدام اوبونتو ubuntu و لاقيت علي الموقع عليها خدمة انهم يبعتولك سي دي مجانا كانت خدمة اسمها ship-it و الموضوع كان عادي بالنسبة لي كانت حاجة هاجربها من باب الفضول.

بعدها كان معايا واحد مسافر من روسيا برده و لما اتكلمت معاه بالصدفة عن الموضوع قالي انه عارف لينكس و ان عندهم منظمات حكومية بتستخدمها اشهرها الجيش عندهم (الجيش الروسي بيستخدمها! علي كدة جامدة بقي) و ان هو كان بيفكر فيها برده لانه عندهم ماينفعش برده او صعب استخدام الكراكات و غيره و الانسان بيتقفش بسرعة عندهم. فقلتله اني طلبت السي دي قالي انا هانزلها اسرع و بالفعل نزلناها احنا الاتنين.

كانت النسخة 9.04 و نزلتها علي اللابتوب و كانت شغالة من غير اي مشاكل غير مشكلة واحدة.. كارت الوايرليس مكنش شغال. دورت علي النت لاقيت مواضيع كتير و كلام انا مش فاهمه و اتخنقت منها و شيلتها من علي اللاب تاني. كانت شغالة مع الروسي عادي و مكنش عنده مشاكل و ده اللي خلاني اتعقد اكتر و خلاني احس ان المشكلة معايا انا بس.

بعدها بشوية وصل الطرد و في السي دي و استيكر دعائي ليها. شدتني تاني.. ازاي الناس دي بتوزع حاجة مجانا كدة؟ ازاي مكتوب علي السي دي كوفر من برة انك ممكن تديها لاصحابك و جيرانك و تنسخها كمان و تديهم نسخ بدون مقابل؟ الموضوع حمسني و خلاني انزلها تاني و اقرر اني احاول معاها بكل ما اوتيت من قوة.
كانت في حاجات كتير مش فاهمها بس دلوقتي بحمد ربنا ان مشكلة الكارت دي حصلت لان من غيرها يمكن مكنتش اتعلمت بالسرعة دي او بالطريقة دي. اتعلمت حاجات كتير يمكن من اهمها استخدام الترمنال. 

علي مر الايام و سنة و كاملة كنت بشيلها و احطها و انزل برنامج عليها فتبوظ و هكذا لحد ما رجعت مصر و كان ساعتها وندوز 7 لسة نازل و نزلته و كان برده مكان فيستا هو النظام الرئيسي و ابونتو ده بلعب فيه كدة كل ما اكون زهقان.

وندوز 7 كان بالنسبة لي رخم..و يمكن دي تدابير ربنا.. المهم ان كانت بتطلعلي الـBSOD او الـBlue Screen Of Death كتير لحد ما في يوم اتخنقت و شيلت الوندوز كاملا و نزلت ابونتو و بس. 

استخدمت ابونتو بس من ساعتها (2009) لحد دلوقتي و الوندوز بقي مجرد حاجة بشغل عليها برامج حزمة ادوبي لما بحتاجها.

ابتديت احب الثقافة دي و ابتديت اتعلم حاجات اكتر كل شوية و ابتدي يبقي عندي حب و طمع اني اشارك في حاجة زي كدة و فعلا بقيت من وقت للاخر بشترك اني اجرب برامج جديدة و اقول راي فيها او اني الاقي فيها مشكلة bug و مؤخرة بالمشاركة في ترجمة برنامج.

الاكتر ان في مجموعة هنا في مصر ubuntu Egypt LoCo اللي هي الـLocal Communtiy هنا في مصر. يعني في دعم معاك علي طول, ممكن تشارك معاهم في حاجات كتير.

المهم انك لو بتقرأ الموضوع ده و انت فاهم فهايبقي الموضوع مجرد قصة ليك. لو مش فاهم او مش عارف يبقي حاول علي الاقل تعرف و تدور عن كل حاجة في الموضوع لانك لو جربت او فهمت الثقافة دي هاتعرف اد ايه فايتك كتير و اد ايه انت مضحوك عليك و عقلك محبوس.

www.ubuntu.com
www.opensource.org
www.ubuntu-eg.org
www.linux.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

تخيلات - عبيد

لو كنت تعرفني بجد