2

معرفش انا ليه بكتب review علي goodreads. انا تقريبا معرفش افرق بين القصة و الرواية او اي حاجة تانية. علي imdb مثلا بقييم الافلام علشان يجيبلي افلام تانية قريبة منها اشوفها و مابهتمش اني اكتب نقد لاني برده ولا فاهم حاجة. الكلام اصلا اللي بكتبه ببقي بضحك عليه و انا بكتبه..يمكن علشان م متعود مثلا اني اكتب بالفصحي اوي كدة ولا علشان بتفلسف و انا تقريبا مش فاهم حاجة؟ غالبا الاتنين مع حاجات تانية كمان.


علي النيل اكتر حاجة كنت فرحان كان انه في "حياة برية" انواع الطيور ماشوفتهاش في اي مكان في القاهرة و الجيزة روحته قبل كدة. عبيط انا..بس لما اشوف مثلا نوع من الـkingfisher بيصطاد في النيل ده كافي انه يخليني ابقي فرحان..الجو الحلو و لو مش معاك ناس رخمين يبقي كدة "اتعشت"
"اسراب القريدس وهى بتحمى بيضها من هجمات السلطعون المتكررة"
 لو سابولي اختيار اسمي في الوقت الحالي هاختار نصة. لما باجي افكر في اي حاجة بلاقي نفسي في النص فيها. لا انا يمين ولا شمال..في النص..في اي حاجة. حتي اسلام..كنا بنتلكم في زمان و البنات ايام المدرسة و المراهقة و الجو ده و كان كلامه عليا "هي معظم البنات كدة مابتحبش النص..يا محترم اوي يا صايع اوي"
نصة احسن وصف. منتمي و مش منتمي. جوة بس مش جوة....نصة مايع شوية..ممكن النص. محمد النص.


"Your appearance now is what we call residual self image. It is the mental projection of your digital self."
 دي مشكلة بحد ذاتها بالنسبة ليا..شاف نفسي جوة عقلي بشكل معين او عايز ابقي بشكل معين..الشكل مش مقتصر علي الشكل بالمعني الحرفي..الشخصية, التفكير, الطريقة...الخ. في الغالب و انا لوحدي ببقي حاسس اني قربت منها جدا..لكن و انا مع الناس بلاقيني حاجة تانية..حاجة انا بقرف منها. اتضايق بشخصيتي انا بس في نفس الوقت عايز اعكس اني عادي زي مانا..فتطلع شخصية بضينة برجوازية متعفنة.
هانرجع نقول قلة ثقة؟ عدم قناعة؟ اي كلام في اي حتة؟ المهم ان في مشكلة..لازم اوصل لقعرها علشان اعرف احددها. يمكن علشان كدة بفضل اني ابقي لوحدي في معظم الاوقات..بحب اكتر الحاجة اللي ممكن اعملها لوحدي؟ يمكن علشان كدة مابحبش الرياضة مثلا؟ و بغض النظر عن ان الموضوع معقد شوية اكتر من كدة بس لنفس السبب متأكد اني مانفعش ابقي في علاقة مع واحدة تحت اي مسمي و تحت اي شكل لاني مش هابقي انا بأي حال من الاحوال..و هافضل عايز ابقي بشكل معين و كل ما اكتشفني حقيقي انزل تاني للقاع بأن مفيش فايدة.

في المدرسة مكنتش منتمي لاي حد..لا انا مع الصايعين اوي ولا انا مع الدحيحة. لما سافرت مكنتش منتمي اوي للناس اللي سافرت معايا..لما رجعت و حاولت اني ابقي مع الـAFS حاسيت اني مش منتمي..مكاني مش وسطهم. دايما شايف ان انا أقل.
الكلية نفس الكلام. انا مش منتمي لا للكلية ولا دفعتي..ولا للجامعة. صحابي من ايام زمان لما ببقي وسطهم بحس برده اني مش تبعهم. انا مجرد واحد في النص مابين اي مجموعة. الشئ الكويس نوعا ما اني ممكن مابقاش مكروه من ناس كتير. بس مش محبوب. في النص.

من ضمن كلامي الاخير مع اسلام...ان كانت مشكلة بتواجهني و انا في المدرسة ان كله "مصاحب" و انا لا..بالتالي في مشكلة فيا تتلخص في انها كلها حاجات بنت مرة (بضين, معفن, عبيط,..الخ) مكنش عندي مشكلة في هنا..المشكلة كانت لو انا كدة فعلا ليه اصلا صحابي دول يعرفوني؟ كانت دايرة مغلقة بلف جواها من نقطة للتانية.. و ماوصلتش لحد دلوقتي للسبب. خصوصا ان في الفترة دي من رأيي في اي شلة بتتكون مش هايبقي في فكرة "بحبه و خلاص"..لازم علشان يبقي حد فيها انه يكون بيقدم حاجة كويس..مصلحة ما..مضحك..الخ... المشكلة دي لسة مأثرة عليا لدلوقتي بكونها مشكلة في وقتها. و مازال نفس البحث عن السبب موجود...ليه صحابي صحابي؟ لو لشخصي..فانا شخص مش كويس. لو لمصلحة....يبقي..مش عارف.

خوفي من رأيي الناس مشكلة تانية..بحاول من فترة اني امحيها..بس مش قادر احدد اذا كانت بتتمحي تدريجيا ولا هي قلت شوية و ثبتت. يمكن قلت في نقطة شكلي و لبسي..لكن في تصرفاتي لسة زي ما هي.


"من يعيش وحيدا، يموت وحيدا و قد لا يجد من يدفنه"

Comments

Popular posts from this blog

تخيلات - عبيد

لو كنت تعرفني بجد