اخلاق للبيع

حبيت اني ادور شوية و اكتب اللي بيدور في دماغي من النقطة دي علشان بتبقي دائما نقطة في نقاش عن اي حاجة بتظهر كلمة "الاخلاق" و مابقاش فيه "اخلاق" و لو "الاخلاق" رجعت كل حاجة هاتبقي تمام.

الأخلاق هي شكل من أشكال الوعي الإنساني كما تعتبر مجموعة من القيم والمبادئ تحرك الأشخاص والشعوب كالعدل والحرية والمساواة بحيث ترتقي إلى درجة أن تصبح مرجعية ثقافية لتلك الشعوب لتكون سنداً قانونياً تستقي منه الدول الأنظمة والقوانين.[1] وهي السجايا والطباع والأحوال الباطنة التي تُدرك بالبصيرة والغريزة، وبالعكس يمكن اعتبار الخلق الحسن من أعمال القلوب وصفاته. وأعمال القلوب تختص بعمل القلب بينما الخلق يكون قلبياً ويكون في الظاهر.
ويعتبر الدين بشكل عام سندا للأخلاق، والأخلاق هي دراسة، حيث يقيم السلوك الإنساني على ضوء القواعد الأخلاقية التي تضع معايير للسلوك، يضعها الإنسان لنفسه أو يعتبرها التزامات وواجبات تتم بداخلها أعماله أو هي محاولة لإزالة البعد المعنوي لعلم الأخلاق، وجعله عنصرا مكيفا، أي أن الأخلاق هي محاولة التطبيق العلمي، والواقعي للمعاني التي يديرها علم الأخلاق بصفة نظرية، ومجردة". والكلمة الإنكليزية للأخلاق «Ethic» مستخلصة من الجدار اليوناني «ἤθεα» (إيثيه) أي «عادة». وتكون الأخلاق طقما من المعتقدات، أو المثاليات الموجهة، والتي تتخلل الفرد أو مجموعة من الناس في المجتمع.
والديونتولوجيا - من الجذر اليوناني «δέον» (ديون) أي «ما يجب فعله» و«λογία» (لوغيا) أي «العلم» - أو علم الواجبات مفهوم يستخدم كمرادف للأخلاق المهنية، فيختصّ هذا المجال بالواجبات ويحكم على الفعل راجعاً إلى القواعد والقوانين.
مقتبس من ويكيبيديا


علشان اعرف اشرح اللي في دماغي بصورة بسيطة خلونا نشيل الدين من المعادلة (اغلبية الاديان كلها بتدعوا اننا نتعامل مع بعض بطريقة حلوة معادا الكافريين الوحشين ليهم طريقة معينة و الطريقة دي بتختلف من دين الي اخر و من تفسير الي تفسير و من جماعة الي جماعة اخري) .

الموضوع بشكل كبير مرتبط بالبوست اللي كتبته قبل ده عن التحرش... و النقطة اللي معظمنا بيفكر فيها ان لو واحد عنده اخلاق مش هايتحرش. بس الاخلاق دي شئ نسبي زي ما كل حاجة بشكل او باخر نسبية في الانسان. مفيش حاجة اسمها واحد عنده "اخلاق" لان الاخلاق مش حاجة معينة و مش معروفة. و مفيش حاجة اسمها واحد عنده "اخلاق" وحشة لان الوحش بالنسبة لك ممكن يبقي حلو بالنسبة لغيرك. انا مش شايف ان ينفع اننا نجمع و نوصف الشخص بكلمة او كلمتين...ماينفعش.

لو رجعنا للموضوع الاساسي...التحرش...فممكن شخص يكون بيكدب بس مابيتحرش لا بواحدة بالمفهوم الجنسي الشائع ولا بواحد. عنده اخلاق؟ حط لنفسه قيم معينة و مبادئ معينة انه شايف ان الكدب عادي بس التحرش لا.
ممكن جدا يكون الواحد ده كل يوم بليل بيجيب واحدة عنده في الشقة ينام معاها...بس مابيتحرش بالشكل المعروف في مصر لانه شايف ان تعدي علي حقوق الاخريين و مش من حقه.


القيم و المبادئ دي مكتسبة من حاجات كتير...من الدين, من التاريخ العام للمنطقة...من ثقافة البلد و عاداتها و تقاليدها الي القانون و هنا بيبقي في علاقة بين الاخلاق دي و القانون لان الاتنين بيأثروا في بعض بشكل كبير...القانون ساعات يجبر قيمة معينة انها تكون موجودة او مش موجودة و ممكن العكس...ده بيرجع لقيمة اقدم و هي نظرة الناس للقانون في المكان الفلاني.

من رأيي ان مفيش حاجة اسمها لو في "اخلاق" مش هايبقي في تحرش....الاصح ان لو في قيمة او مبدأ او وعي ان الانسان مايتعداش علي انسان تاني بأي شكل من الاشكال و يبقي في قانون قوي يمنع ده...ساعتها مش هايبقي في تحرش بشكل كبير..لا تحرش جنسي ولا من اي نوع تاني.

Comments

Popular posts from this blog

تخيلات - عبيد

لو كنت تعرفني بجد