الصيف بالنسبة لي دوشة..حر..زحمة..الصيف مش حلو و مش وقت بستناه او ببقي مخطط اني هاعمل حاجة فيه.

كل سنة, مدة بقول هاعمل حاجات معينة في الشتا و كل شتا مابعملش حاجة منها. جزء كبير من السبب هي العلوقية من ناحيتي و ده لاني شخص علق..مش اكتر. و جزء صغير بسبب الظروف او حاجات خارجة عن ارادتي.

كل شتا بقول هاخد شنطتي و اطلع اسكندرية..ساعتين و ابقي هناك..اسكندرية في الشتا..من غير خطط او اماكن..اروح اتمشي, اقعد, لو لاقيت مكان ابيت فيه هابات..معنديش صحاب او معارف او الكلام ده فاالبيات هايبقي بيت شباب -اللي عملتله كارنيه علشان حاجة زي دي و ماستخدمتوش ولا مرة- بنسيون..لوكندة..مهما كانت التسمية المهم ان دي هاتبقي حاجة حلوة بالنسبة لي مش وحشة. فكرت كتير اني اروح بالقطر..ماركبتش القطر هنا في مصر ولا مرة..ولا اعرف اي حاجة عنه. هايبقي حاجة كويسة برده.

الجيزة كمكان و ناس سئ..مافيهوش حاجة تتعمل ولا اماكن كويسة. وسط البلد بالنسبة لي كان منفذ, شباك صغير بشوف منه حياة انا بحبها بس للاسف من بعد 2011 مابقاش زي الاول...و الاول انا مكنتش انا فمكنش عارف انط من الشباك ده و اعدي للي انا عايزه...المكان دلوقتي لما بروحه بحس انه مات...وريحته فاحت كمان.
المعادي, الزمالك, معرفش فيهم حاجة اوي و يمكن مارحتهمش غير كام مرة في حياتي كانت بهدف معين و معرفتش اعرف المكانين كويس. دايما في حاجز جوايا اني لا انتمي لمكان راقي. انا معرفش الناس هناك تفكيرها ازاي لاني ماروحتش ولا اعرف حد اوي من هناك...بس التعالي اللي في الانسان اكيد بيطلع في مكان زي ده.
وادي دجلة..الوادي مش النادي..كان من الحاجات اللطيفة اللي عرفتها في 2009...المكان صعب انه يتراح مواصلات..بس كنا بنروحه...لا ماينفعش اقول كنا بنروحه..انا روحته بالبضبط..3 مرات يمكن؟ مرة كان شوي تبع رحالة..اول مرة اروحه..تاني مرة كنت انا و عطية و حسام اللي عمل رحالة. رحنا في يوم صيف في حر علشان نعرف المكان اكتر..مشينا لحد ما خلصنا المياه و رجعنا جري..ساعتها كان في واحد بعربية جوا انقذنا تقريبا. اخر مرة كنت انا و عطية بس..رحنا خييمنا هناك ليلة.. كانت حلوة..بس مكنتش مستمتع اوي برده..كان زي اللي في هدف قدامي..مش رايح استمتع باللي بعمله..مكنش معانا اي حاجة ليها علاقة بالتخييم غير الخيمة بتاعت عطية..الخيمة انا كنت بنام فيها مربع علشان المساحة :D كان نفسي ان المرة دي تفتح مرات اكتر..بس محصلش..مازال برده مفيش معدات تخييم..مازالت التصاريح بتطلع بالعافية علشان تخيم..و مابقاش حد فاضي انه يخييم يوم ولا اتنين.

من خططي برده اني اخد نفس الشنطة -اللي لسة ماجبتهاش عامة- و اخد حاجات خفيفة..مياه, عصير و كام ساندوتش و اطلع علي دجلة لوحدي بدري شوية...اقعد لوحدي زي ما اقعد و بعدين ارجع..هاتبضن اني لوحدي في لحظة من اللحظات..بس مابقتش فارقة كتير. في الشتا برده علشان الجو يبقي كويس..الشمس بنت المره دي تكون ميتة شوية. لو مطرت فيه هابقي زرت الجنة ساعتها.


كايرو جاز كلب لما عرفته كنت مبضون انه معمول بسن معين..24 او 25 مش فاكر..و جروب مختلط او كوبلز..كوبلز صعب فشخ بالنسبة لي و جروب كان هايبقي اسهل..بس السن. دلوقتي اكتشفت انه احسن كدة..لو مكنش بسن او كان من 21 مثلا مكنش هايبقي في حاجة منعاني..الا علوقيتي و دي كانت هاتبضني فشخ...يمكن كمان كام سنة ابقي احسن.

لما سافرت السنة اللي سافرتها..قلت انا بحب اسافر..بس كلام و بس. انا في مصر ماروحتش غير كام محافظة...ماسافرتش في اي حتة...الاقصر و اسوان..غردقة, مطروح, سيوة, كل الواحات, مرسي علم, عريش, نويبع,...اللستة طويلة..ازاي افكر اني اسافر برة مصر و انا لسة ماسافرتش جواها..طيب افريقيا ايه؟ السودان؟ اثيوبيا؟ كينيا؟ و جمبها الكونغو..الغوريلات..موزمبيق و بعدين انط علي حاجة رايحة مدغشقر...احا انا هاستمتع فشخ في افريقيا اكتر من اي مكان تاني علشان الطبيعة اللي فيها..علشان الحيوانات..كل اللي هاقابلهم مسافرين برده هايبقي بينا حاجة مشتركة..مش بندور علي فندق مريح و سرير بسوست..مفيش فلوس..اهلي هايتشقلبوا لو قلتلهم..ماما بالذات...جبل كليمنجارو طيب الواحد يعمل اي حاجة في حياته قبل ما يموت.

فكرة التشرد اللي في البيت و اني مش عارف اروح كدة ولا كدة مالهاش غير حل صغير فكرت فيه مؤخرا و بحاول اوزنه علشان اخليه يحصل...ماما تروح مع بابا يعيشوا هناك في مرسي علم...بلد هادية و مافيهاش مشاكل و مريحة و بحر و مافيش قلق..هاتبقي في حاجات شاغلاهم هناك عن الحياة اللي اتعودوا عليها هنا بالذات ماما...مش هابقي قلقان ان في حاجة هاتحصل و سهل اروحلهم كل شوية و هابقي مبسوط و انا رايح هناك..هايديني فرصة اني اعيش متشرد زي مانا عايز...اسافر اوربا اغسل صحون و اسلك بلاليع و انام مع الهيبيز علي الارصفة...هايبقي في أمل اني ابقي حاجة او علي الاقل ابقي نفسي.

بس حل المشاكل دي كلها يبدأ من دلوقتي..لازم ابطل علوقية شوية علي الاقل..لازم احل مشكلتي انا الاول و بعدين احاول مع الظروف..بس المشكلة...ان انا علق.

Comments

Popular posts from this blog

تخيلات - عبيد

لو كنت تعرفني بجد