من المحمول للموبايل

الموبايل من الاختراعات اللي اتطورت فشخ في جيلنا و كان في فترة كانت محور التركيز كله. 
اول موبايلين مكنوش بتوعي انا بس..بس اعتبر كنت بستخدمهم يعني.




مفيش متعة..ماسمهمش بتوعي..اغلب صحابي كان معاهم موبايلات في الفترة اللي بعد الموبايلين دول و فضلت انا كتير لقيط...لحد ما حوشت و اشتريت موبايل و خط..مش فاكر غير ان الخط تقريبا كان بـ 80 جنيه...سامسنج سي مية



كان كويس..يعتبر كان رفيع في وقته...بوليفونيك و ليد و انفرا ريد و حركات...قعد معايا شوية و بعدين مع اول مبلغ حوشته بيعته علشان اكمل عليه و اجيب حاجة مختلفة...كان مختلف فعلا.


كان رخم..كبير في الجيب...مالوش ثيمس و طريقة الكلام فيه كانت بتفرج الناس عليك...بس كان مختلف و ليه ذكرياته..فضل معايا شوية حلوين لحد ما ابتدي يودع.. و زي ما لبسته مستعمل..لبسته لمحل برده.




النوكيا 6260 كان من احسن الموبايلات اللي جبتها..عملي و شكله كويس و ملفت و فكرة انك ممكن تلف الشاشة و ماتستخدمش الارقام خالص كانت بتخليني ماملش منه.. كانت مشكلته الوحيدة الاشاعات ان لف الشاشة هايبوظها و ده فعلا اللي خلاني بيعته برغم اني مكنتش عايز ابيعه...بس كمان اللي بعديه كان مغري.




كان صوته رهيب..مش زي اي موبايل تاني...اول ما نزل مكنش مع ناس كتير او منتشرش زي الـ6600 مثلا فكان ليه رونقه كدة...الموبايل الوحيد اللي مجبتوش من تحويشي. كان رفهية في وقتها.. مصطفي جابه معايا في نفس الوقت. قعد معايا لـتانية ثانوي في اخرها.


الموبايل الصيني ده اكتر موبايل ندمت اني جبته..كان اول ما الصيني نزل و انتشر و كانت الحاجات اللي فيه مغرية فشخ..تاتش و تلفزيون و العاب..كان بحوالي 800 او 900...صيني. بعدها علي طول سافرت..مكنش شغال هناك و قعدت فترة في الاول مش محتاج موبايل لان حركتي كلها كانت بتبقي محدودة و مع ناس قليلة..كان لازم بعد فترة اجيب موبايل.



الموبايلات المدفوعة دي سرقة فشخ..الموبايل ذات نفسه رخيص و بلاستك بس كان عملي و لسة معايا لحد دلوقتي..شكله كويس بس سرقة فشخ..بتتكلم او بتستقبل بيخصم منك.. بتبعت رسايل او بتقرأ رسالة بيخصم منك برده...في الاول مكنش مهم اوي علشان مكنتش محتاج استخدمه كتير..لحد ما الدنيا بقت كويسة و كنت محتاج حاجة احسن.

شكله كان عادي بس عملي...من الاسكا ديجيتيل و علشان حاجة قانونية كدة يطول شرحها..الموبايل كان ببلاش و الخدمة كانت رسايل في امريكا كلها غير محدودة و مكالمات في الاسكا غير محدودة و كانت بـحوالي 4 دولار في الشهر. سيبته هناك.




لما رجعت كنت محتاج حاجة سريعا احسن من الصيني التاني الكبير ده..مكنش معايا فلوس اجيب حاجة احسن..ده كان تقريبا ب 300..جيبته..كان كويس..كان معدن و بيستحمل سوء المعاملة و كان مقضي غرضه.



و انا داخل الجامعة كنت محتاج حاجة كويسة شوية علشان المنظر و الكلام و الصيني و الجو الملزق ده...من اسوء الموبايلات اللي استعملتها..مابحبش التاتش بس و حجمه كمان كان صغير انه يبقي تاتش و كان صعب فشخ في الكتابة...كان لازم حاجة تانية بسعر كويس و تبقي بكيبورد علشان اعرف اكتب بسرعة و ابقي مستريح...كان في حاجات كتير عاجباني بس مكنش معايا فلوسها و استقريت علي حاجة كويسة بسعر قليل.




كان شغال كويس و سعره كان كويس بـ800 تقريبا و كان مريح بالنسبة لي..لحد ما يبتدي يبقي بطئ من كتر الرسايل و الحاجة اللي عليه و ده اللي خلاني اسيبه بعد سنة تقريبا او اقل.



و اخيرا...البلاك بيري...الثقافة اللي حواليه سيئة...كان كويسة في الاول لحد ما تكتشف انك علي طول غصب عنك اونلاين علي الاقل علي حاجة واحدة....بعد فترة قفلت الخدمة بتاعته و بقي مجرد موبايل عادي...استخدامي للموبايل قل فشخ..مفيش رسايل كتير زي الاول...كام مكالمة مابتعديش الدقيقة في المتوسط و بتعدي ايام ساعات من غير ما يرن او امسكه. وقع مني كتير و كان بيستحمل.. من كام يوم وقع في البانيو...مزعلتش عليه علي قد ما زعلت اني هاضطر اشتري موبايل جديد..نشفته و جيت اشغله ماشتغلش.. و انا بدور علي موبايل ممكن اجيبه لاقيت ان الاغلبية بقت كلها تاتش..اللمس و التحسيس مش حلو في كل حاجة..الكيبورد و الفيزيكال انتراكشن مابين الزرار و الصوابع و صوتها و الفيد باك ماينفعش استغني عنه بصراحة..طلعت موبايل قديم و شغلته و كنت مقتنع اني هاستخدمه حتي و هو بيفصل شحن كل شوية...يوم و البلاك بيري لاقيته شغال مافيهوش اي حاجة.

Comments

Popular posts from this blog

تخيلات - عبيد

لو كنت تعرفني بجد