الراوتر

امبارح اتكلمت عن كلمة مرور النتورك او الشبكة او الوايرليس و اتكلمنا باختصار عن الفرق بين انواع التشفير بس في حاجة مهمة جدا لازم نخلي بالنا منها.

علشان تغير الباسورد او كلمة المرور او اي حاجة متعلقة بالشبكة فلازم تدخل علي الراوتر باليوزر و الباسورد اللي المفروض انت بتغيرهم اول ما بيجيلك الراوتر من الوضع الافتراضي للي انت عايزه. المشكلة هنا ان كتير من الناس بتسبها علي الوضع الافتراضي ده و يبقي اي حد علي الشبكة سواء تعرفه او ماتعرفهوش بمجرد ما انه يعرف نوع الراوتر يقدر يدخل عليه باليوزر و الباس الافتراضي و يعمل اللي هو عايزه.

الاكتر من كدة ان معظم الرواتر بيبقي عليها وضعين افتراضين. وضع المستخدم العادي اللي انت بتغيره ده و وضع الادمن. الادمن بيبقي اليوزر ادمن و الباس ادمن و معظم الرواتر اللي انا شوفتها لحد دلوقتي فيها الموضوع ده و بسهولة جدا ببقي جوة الراوتر و ممكن من جوة تغير حاجات كتير سواء عايز تخرب او عايز تلعب.

جرب دلوقتي و انت قاعد ادخل علي الراوتر بتاعك اللي غالبا بيبقي (192.168.1.1) او (192.168.1.254)  وده كله طبعا لو انت مش مغيره ده الوضع الطبيعي يعني. و بعد ما او قبل ما يدخلك يعني هايطلب منك اليوزر و الباس فجرب التالي :
User : admin
Password : admin

و شوف هايدخلك ولا لا. طبعا تقدر تعرف اذا كان في يوزر تاني ولا لا و كل حاجة عن الموضوع ده من الراوتر في الجزء الخاص بكدة علشان تبقي فاهم كل حاجة بتحصل و مش اي حد يقدر عن قصد او من غير قصد يبوظ حاجة كدة ولا كدة.

Comments

Popular posts from this blog

تخيلات - عبيد

لو كنت تعرفني بجد