خواطر عن التعليم

ليه عندنا مدارس ثانوي صناعي و تجاري و معندناش انواع تانية؟ ليه مفيش ثانوي فني (للفنون يعني مش اللي موجود دلوقتي) او ثانوي حقوقي الخ بجانب الثانوي العام؟ ليه الثانوي العام اعلي من الصناعي و التجاري مع انهم علي نفس القدر من الاهمية. ليه بيبقي الاختيار فيهم علي اساس المجموع و ليه مايبقاش اساسه الاقتناع و الاجادة؟ ليه مفيش مدرسة بتهتم بالكيمياء او العلوم عامة او الرياضة الخ الخ علشان اللي متفوق في حاجة يدرسها بجد و يجتهد فيها و بعدين يجي دور الكلية انها تثقل كل ده و تقدم فرصة للتطوير و الابحاث؟

التعليم اللي هو اول مراحل بناء مجتمع ناجح و قوي للاسف عندنا في مصر اهملناه علي مر العصور بالتدريج لحد ما وصل للصفر و تحت الصفر كمان.

التعليم مش مجرد امتحان عليه درجات و علي اساسها بيتحدد المستقبل.. تعالوا كدة نفكر في زمن من الازمنة و ليكن العصر الاسلامي لما انتشر فيه العلم بطريقة واسعة بل و اغلب اللي بندرسه دلوقتي مبني علي دراسات و اكتشافات تمت في العصر ده. كان في امتحانات بتحدد علي اساسها الشخص يدرس ايه او يعمل ايه؟ هل كان لازم اللي يدرس حاجة معينة يبقي هي دي و خلاص؟ هل اصلا كان التعليم بالعافية او رتبة اجتماعية؟ طبعا التعليم او العلم عامة بيرفع شأن صاحبه بس ابدا مش لازم يكون ده الغرض منه.

كان ممكن في العصر ده ان طالب يسيب اهله و بيته و بلده بحالها و يروح لبلد تانية علشان يتعلم شئ ما. كان بيسافر بالاشهر و يعيش بالسنين علشان يتعلم حاجة هو عايز يتعلمها. مكنش لازم يبقي مهندس او دكتور او لازم يطلع سباك علشان بتجيب فلوس. كان في الاغلب العلماء او اللي بيجتهدوا في علم ما و بينجحوا فيه بيبقوا قريبين للحاكم علشان هو يستفيد منهم و كان بينفق عليهم اموال طائلة و ده ان دل فبيدل علي ان العلم و الحكمة اهم من اي حاجة تانية.. اهم من الفلوس و المنصب. فالعلم هو والوسيلة و الغرض نفسه.

نرجع لمرجوعنا بقي, عمر ما بلد هاتبقي اقوي بجيشها في مواجهة الدول و البلاد التانية.. الجيش اصلا ملوش لازمة من غير علم فالجيش مش مجرد اعداد بل بيتكون من مجموعة علوم لو اهتمت بيها البلد بيصبح الجيش او العدد مهما كان فعال بنسبة كبيرة و لو بصينا لبلد زي امريكا مثلا هنلاقي ان الجيش بيهتم باي تكنولوجيا جديدة او علم جديدو ممكن يدفع فيه فلوس علشان يطوره لاستخدمات عسكرية او مهما كانت المهم ان لازم يبقي في اهتمام بالعلم و التعليم لاقصي درجة علشان رخاء اي مجتمع.

في مصر, لو اخدنا علي سبيل المثال التعليم الثانوي العام هنلاقي ان الغرض منه اننا نطلع جيل (او اجيال بقي لان مفيش حتي تطوير في المناهج) كله زي بعضه. يعني لو في مشكلة ظهرت في وقت ما عمر ما الجيل اللي في وقت المشكلة او حتي اجيال بعديه هاتعرف تحلها.. ليه؟ لانهم ببساطة كلهم زي بعض عبارة عن شوال بيتملي معلومات قديمة و عفي عليها الزمن و اغلبها بتبقي نتايج من غير حتي شرح الوصول ليها بيبقي ازاي علشان في الاخر تدخل امتحان واحد و يا تصيب يا تخيب.. حياتك كلها معتمدة علي الامتحان ده يعني لو ربنا كرمك مثلا في يوم الامتحان ان سنانك وجعتك او اي حاجة حصلت يبقي راحت عليك و من غير حتي ما حاجة تحصل كفاية انك تبقي عارف و بتفكر في كل حاجة ورا الامتحان ده من مستقبلك و هايحصل ايه لو فشلت او الامتحان جه صعب او من برة المنهج او او او.

حد يقدر يقولي اخر مرة تم تطوير التعليم او المنظومة التعليمية في مصر امتي؟ طيب مينا فينا ماعداش علي مرحلة تعليمية و اتقاله "انسي اللي اتعلمته في المرحلة اللي قبليها"؟ امال احنا بنتعلم علي مراحل ليه؟ و لما هو فعلا كدة ليه محدش بيفكر يصلح الموضوع؟

هانتكلم طبعا في موضوع الميزانية و الامكانيات و خلافه لكن للاسف الموضوع ده مش مشكلة ابدا. مش هاتكلم حتي ان الميزانية في مصر مسروقة و كل الكلام ده لكن هاتكلم بشكل ابسط شوية.

الموضوع مش سهل بس حاولوا تتخيلوا شوية.. كلنا عارفين معارض العلوم علي سبيل المثال بتحصل في كل الدول المتقدمة.. المعارض دي بيبقي ليها رعاة من شركات بتدور علي افكار او علي موظفين و بالتالي بتشجع الدولة او المنطقة التعليمية انها تعمل المعرض مما بيؤدي الي تحفيز الطلاب علشان يعملوا حاجة كويسة و في النهاية بيعود بالنفع علي كله.. الطلاب علي الاقل بيتعلموا ازاي يفكروا و كل مرحلة بيبقي الموضوع مختلف لحد ما هايوصلوا لمرحلة هايعرفوا فعلا يقدموا حاجة جديدة و مميزة. الشركات الخاصة هاتستفيد لانها هتلاقي افكار جديدة او مهندسين جدد او فرص باي طريقة علشان يكسبوا فلوس اللي في الاخر هايعود بالنفع علي الطالب كمستقبل, الدولة كرخاء اقتصادي و تقدم.

طيب ليه مانعملش الموضوع ده علي مستوي ابعد و اكبر شوية؟ انا مش هاقدر اأقدم حلول لاني مهما كان مش عامل بحث و مش عارف كل حاجة.. لكن انا بس بقول وجهة نظري في الموضوع.

انا شايف ان مفيش حل غير تغيير المنظومة التعليمية بحيث انه يحصل تطوير يخلي المدارس الثانوي اللي موجودة دلوقتي بنظام التعليم فيها = التعليم الجامعي بنفس المنظومة من غير منهج معين محدد من غير ما يبقي كل المدارس و كل الطلبة بيدرسوا نفس الشئ من غير ما يبقي امتحان واحد هو اللي متوقف عليه حياة البني ادم. من غير ما نجيب واحد مايعرفش حاجة عن الطالب اللي بيصححله الامتحان.. مايعرفش هو كويس فعلا ولا غاشش ولا كويس و حصلتله ظروف في الامتحان. اشجع ان يبقي في علاقة بين الطالب و المدرس او الدكتور علشان يبقي فيه ابداع مش مجرد بسمع اللي بيقوله الدكتور علشان احفظه او حتي افهمه زي ما هو كدة علشان الامتحان. و مش شرط في الامتحان تكون الاجابة صح مية في المية المهم طريقة التفكير للوصول للحل و لازم يبقي في اكتر من طريقة علشان تحسن المستوي مش مجرد امتحان معين او مجموعة امتحانات بيتحدد بيهم كل حاجة. لازم ندي فرصة للاجيال اللي بعدينا انهم يفكروا بطريقة مختلفة و نشجعهم علي ده. لازم نهتم بالتعليم لان ببساطة بثورة او من غير طالما مفيش تعليم يبقي مفيش مستقبل.

لازم نبقي حاطين في دماغنا ان الموضوع مش هايتحل بكام قرار وزاري او مش هانصحي سنة من السنين نلاقي الموضوع بقي سهل و اتحل. بس علي الاقل لو كل واحد فينا فكر في الموضوع ممكن قدام يبقي في أمل.. ممكن واحد يهتم و في المستقبل يوصل لمنصب يخليه يعرف يساهم في حل جزء من المشكلة او علي الاقل هانشجع اولادنا احنا انهم مايبقوش مجرد ثيران مربوطة بساقية او ان في طريق واحد لازم كله يمشي عليه.

Comments

Popular posts from this blog

تخيلات - عبيد

لو كنت تعرفني بجد