الترحال

مش هاتكلم عن الدين ولا ايه السبب من وجودنا ولا الكلام ده لان ده كله عارفه. انا هاتكلم عن حقيقة الحياة من ساعة ما اتخلقنا لحد دلوقتي و اللي انا بجد مش قادر اعرف ازاي في ناس عايشة من غيرها.

من اول سيدنا ادم و الانسان عايش علي الترحال و السفر و الاكتشاف. بدأ بعد نزول سيدنا أدم و سيدتنا حواء من الجنة الي الارض و بدء رحلة البحث عن بعضهم و بعدين الانسان البدائي و الترحال وراء الحيوانات علشان يعيش و حتي بعد ما الحضارات العظيمة زي الفرعونية عرفت الزراعة و الاستقرار مكنش استقرار برده كان في حاجة للبحث و الترحال و علشان كدة كانت اي حضارة بتتوسع لان كان في ترحال و كان في دائما بحث عن جديد.

في ناس بتعيش حياتها كلها عايشة في مدينة واحدة او حتي لما بتسافر لأجازة او في الصيف مثلا بتبقي لاماكن معروفة و راحوها قبل كدة. بالنسبة لي مفيش اجمل من ان الواحد يسافر او يروح اماكن جديدة و يشوف ثقافة جديدة كل فترة. ماتقوليش مفيش فلوس او وقت او او او لان مش لازم يكون الموضوع مكلف يعني مش لازم تسافر برة بلدك لان اكيد في اماكن جوة بلدك اكيد عمرك ماروحتها ولا تعرف عنها اكتر من اللي كل الناس تعرفه. احنا كمصريين بنعيش حياتنا كلها من غير ما نزور حاجات كتير في مصر مع ان بعضنا بيبقي متلهف انه يسافر برة علشان يشوف العالم و بينسي المكان اللي هو عايش فيه.

يمكن فعلا في ناس بتخاف من المجهول او السفر و الترحال مش بيبقي علشانهم لكن ده اللي هم بيخلقوه جواهم لاننا جزء من اصلنا و جزء من انسانيتنا هو الترحال.

الترحال غير السفر او غير الاجازة. الاجازة او انك تسافر بتبقي بتدور علي انك تعيش نفس حياتك لكن في مكان مختلف فبتدور علي فندق كويس و غالبا بتدور علي نفس الاكل و نفس حياتك التقليدية لكن في مكان مختلف. الترحال الحقيقي هو انك تعيش المكان في المكان بمعني انك تبقي في مكان جديد لكن تعيش ثقافته الحقيقية و تتعلم عنه و تعرف عنه حاجات غير اللي السياح يعرفوها او بيروحوها.

انا بحاول اني اعمل ده و كل مرة هاعمل حاجة زي كدة هاكتب عنها هنا و لو انت عايز تعمل كدة و مش عارف تبتدي منين خليني ادلكم علي حاجة انا بعتبرها من احسن حاجة في الموضوع ده في مصر الا و هي مجموعة او جروب رحالة و دول مجموعة بتحاول تنشر ثقافة الترحال في مصر سواء محليا او دوليا. الموضوع مش رحلة بتشترك فيها و تطلع باتوبيس و مشرف.. كل الموضوع انهم بيوفرولك بيئة فيها ناس بتحب اللي انت بتحبه فممكن تشاركهم مغامرة جديدة و كمان معلومات عن اي حاجة تهم الرحال الحقيقي. بيبقي في رحلات استكشافية صغيرة جوة القاهرة نفسها و اللي برده حتي لو انت من القاهرة 90% ممكن ماتكونش تعرف عن الاماكن دي او روحتها قبل كدة. ممكن تشوفوا الجروب ده علي الفيس بوك من هنا 

و عامة حاول انت تدور علي مكان جديد تروحوا و تعيش تجربته بجد هتلاقي نفسك و هاتتعلم كتير.

Comments

Popular posts from this blog

تخيلات - عبيد

لو كنت تعرفني بجد