السعادة

في كتاب "كتاب مالوش اسم" لأحمد العسيلي" الطبعة السابعة صفحة 79 بيقول "المقصود يعني ان النظرية اللي انا مصدقها جدا, هي انك لو مش سعيد تبقي حمار بغض النظر عن التفاصيل ايا كان اللي بتعمله او مابتعملوش"

الحقيقة قعدت افكر فيها كتير لاني فعلا ساعات كتير بحس اني مش سعيد. لما فكرت فيها اكتر لاقيت اني فعلا عمري مكنت حزين او عايش و خلاص حتي لو كنت بحاول اوهم نفسي بكدة. ساعات كتير اه كنت بتيجي عليا حالة اني افضل متضايق و قاعد في البيت بس السبب دائما كان بيبقي اني خرجت عن احلامي و اهدافي فحسيت اني حزين و لما ببقي في "فترة عدم السعادة" كل اللي بيحصل اني براجع نفسي تاني و بفكر نفسي اني مهما كان لازم ابقي سعيد و لما ببعد عن الناس الفترة دي بيبقي لاني عايز اراجع نفسي علشان ارجعلهم سعيد او عادي.

حتي لما ببقي مكشر و زعلان بيبقي لاقني بحاول افكر في حل يخرجني من الحزن و يخليني سعيد و الحل ده بيبقي اني ارجع لاهدافي و اللي عايز اعمله في حياتي اللي بيخليني سعيد مهما كان حصل من ظروف تخليني ابعد عن الاهداف دي.

الفكرة هنا ان فعلا اللي مش سعيد بيبقي حمار لانه هو اللي مش عارف يسعد نفسه او فاكر ان السعادة في حاجات معينة و بيبقي غلطان... فكروا مع نفسكم كدة هتلاقوا ان الكلام ده فعلا حقيقي. لو مش سعيد تبقي انت اللي غلطان.. و تبقي غلطان اكتر لو معرفتش تخلي نفسك سعيد.

Comments

Popular posts from this blog

تخيلات - عبيد

لو كنت تعرفني بجد