مهندس ولا دكتور؟

في مقولة انا مش عارف اصلها ولا مين اللي قالها بتقول "حب ما تعمل حتي تعمل ما تحب" و اكيد الاغلبية عارفاها من فيلم مطب صناعي. المهم ان المقولة دي بالنسبة ليا غلط و الصح هو عكسها.. اعمل ما تحب حتي تحب ما تعمل.

في ثقافتنا من زمان اوي و الواحد لما بيتولد بيبقي عليه ضغط انه لازم يطلع يا دكتور يا مهندس.. ساعات بتبقي علشان الاب او الام عايزين يحققوا حلمهم في ابنهم او بنتهم و ساعات اكتر بيبقي لانهم شايفين ان ده احسن حاجة بالنسبة لك و في الحالتين بيبقوا علشان بيحبوك و شايفين ان دي مصلحتك. كل ده مايمنعش ان التفكير ده غلط و الغلط الاكتر انك تستمعلهم و تعمل اللي هما عايزينوا.

الانسان الناجح بجد هو اللي بيعمل الحاجة اللي هو بيحبها و اللي هو كويس فيها و عمرك ما هاتكون كويس في حاجة لو بتعمل حاجة مابتحبهاش و لو عملت زي ما المقولة الاصلية بتقول يبقي هاتكون بتخدع نفسك علشان تعرف تعيش و تمشي في الساقية زي ناس كتير اوي عايشين مش طايقين شغلهم و لا حياتهم كلها.

انا طبعا مش بعيب علي المهندس و الدكتور.. في ناس فعلا بتبقي عايزة الحياة دي و دورهم مهم جدا في حياتنا لكن لو انت دخلت الكلية علشان بابا او ماما عايزينك تدخلها يبقي انت عيشت نفسك في مكان مش مكانك و عمرك ماهتبقي سعيد فيه و كمان اخدت مكان واحد كان ممكن يكون محتاج مكانك و بيحبه.

لو عايز تبقي دكتور او مهندس علشان عايز فلوس و هدفك الفلوس و شايف ان ده اللي هايسعدك يبقي اسمحلي اقولك انك غلطان لان الفلوس عمرها مابتكون هدف علي اد ما هي جايزة علي النجاح يعني انت لو ناجح هايبقي معاك فلوس و عمرك ماهاتبقي ناجح غير لو كنت سعيد او حتي لو كنت مش سعيد بس معاك فلوس تبقي لازمتها ايه؟

لو عايز تبقي مهندس او دكتور علشان يبقي شكلك محترم قدام الناس فبرده انت غلطان لان الاحترام عمره مابيكون بالكلية او الوظيفة لان هتلاقي واحد مش متعلم ممكن يكون محترم و دكتور او مهندس مش محترم في عين ناس كتير.

لازم الانسان يختار حياته... خدد نصايح من بابا و ماما لكن ماتاخدش اوامر في حاجة تخص حياتك و مستقبلك مش لان هما غلط او صح لكن لان دي حياتك و انت اللي هاتعيشها و انت اللي هاتبقي مسئول بعد كام سنة عن نفسك عن نجاحك او فشلك. خلي في دماغك ان اللي انت بتحبه او كويس فيه هاتعرف توصل فيه لاقصي درجات النجاح في حياتك المهنية و في حياتك الشخصية. الناس كلها عمرها ما هاتكون زي بعضها فاوعي تقع في مصيدة الروتين الثقافي بتاعنا.... و خلي الموضوع ده في دماغك لحد ما ربنا يكرمك و تخلف و حاول تعلمه لابنك او بنتك و تتكلم معاه في اللي هو عايزه و تنصحه لكن ماتخدش انت قرارات نيابة عنه خليه هو اللي يختار حياته.

محدش هاينفعك او هايفيدك الا نفسك و محدش هايضرك الا نفسك يبقي محدش ياخد قرارات نيابة عنك و يعيشك حياة مش حياتك.

Comments

Popular posts from this blog

تخيلات - عبيد

لو كنت تعرفني بجد