الجزء الاخير من اليوم

مهما بكون متضايق او مخنوق او في حاجة في دماغي مابتبقاش في حاجة تنسيني كل ده و تخليني ارجع طبيعي تاني غير الليل. تقريبا من   3 اعدادي كدة ابتديت اني اسهر للصبح و انام الصبح و اصحي علي المغرب و هكذا زي ما شباب كتير بيعملوا يعني... انا معرفش ليه احنا بنعمل كدة او هو كل واحد زي التاني ولا لا بس انا اقدر اتكلم عن نفسي.

بليل الدنيا كلها بتسكت و ده اللي كله عارفه بس الحقيقة ان لا الدنيا مابتسكتش لكن المخلوقات اللي بتبقي عاملة دوشة هي اللي بتسكت.. الحياة بتقف لكن من الحياة الحقيقية.. الحياة اللي احنا عملناها بمشاكلها و بحلوها و مرها. ربنا سبحانه و تعالي خلق النهار و الليل و قال ان النهار هو وقت الشغل و الحياة و المعاش و الليل للراحة و ناس كتير هاتقول ان دي سنة الحياة و ان ربنا خلقنا كدة و ماينفعش نخالف النظام لكن انا مش بتكلم من ناحية دينيا لاني معرفش و مش هافتي لاني مش مقتنع بكلام الناس ده و الكلام فيه دينيا هايطول.

عن نفسي لما الدنيا بتسكت و اغلب الناس بتنام بحس براحة نفسية لاقصي درجة... الدنيا هدوء مع انها مش واقفة وفي مخلوقات كتير صاحية و في مصالح كتير دايرة لكن كل ده داير في هدوء و سكينة و جمال. يكفي ان في ليلة شتا زي النهاردة تقف بس في البلكونة (ده لو مش ساكن في الابراج اللي لازقة في بعض دي و مش بتشوف حاجة اصلا) او في الشباك في عز البرد الساعة 3 بليل و يبقي القمر بدر منور الدنيا بنور خفيف جدا يحسسك بالدفا في عز البرد.. مش شرط القمر يبقي رومانسية و حب. القمر مش بتاع الحبيبة و بس لكن القمر بيريحك نفسيا و بيثير جواك المشاعر و ينبهها سواء حب لشخص معين او حب لربنا و جمال و عظمة خلقه او ان عايز تبقي حاجة معينة و تنجح او انك بتفكر في بكرة الي اخره.

الليل و الهدوء و القمر و الهوا و النجوم و السما زيها زي الصبح و الشمس.... مهمة جدا لينا و مهمة للحياة عامة و مش زي ما الناس فاكرة ان العجلة بتقف بليل (مش عجلة الانتاج يا بتوع الكنبة) لكن كل ما في الامر ان عجلة مختلفة هي اللي بتدور بليل... بالنسبة لي ماينفعش ليل من غير صبح و ماينفعش صبح من غير ليل.

Comments

Popular posts from this blog

تخيلات - عبيد

لو كنت تعرفني بجد